Pokud motor pracuje správně, pohyblivé součásti jsou správně promazány, například pístový kroužek nepřichází přímo do styku se stěnou válce, kliková hřídel se nedotýká ložisek atd. - mezi těmito součástmi je tenká vrstva olejového filmu, která snižuje tření.
Pokud však tato vrstva zmizí a tyto součásti se dotýkají bez mazacího prostředku, i minimální mikroskopické nerovnosti způsobí rychlý nárůst tření, který přemění většinu mechanické energie (až 95 %) na teplo. Mluví se o tzv. suchém tření.
Jakmile se tento proces spustí, obvykle se rychle prohlubuje sám. Čím víc se tří vytírající se části, tím víc se rozšiřují (v důsledku vysoké teploty), zvyšuje se síla tlaku a vytlakuje se zbývající olejový film.
I když chybělo promazání jen krátce, po prudkém zahřátí se olej může již nevyrovnat s redukcí tření mezi nimi. V extrémních případech se může vyvinout takové množství tepla, že se části v klikovém spojení nakonec rozpustí do jednoho bloku.
Zadřený motor po vychladnutí může být spuštěn, ale nikdy nebude vhodný pro běžné použití a každé další nastartování bude způsobovat ještě větší poškození jeho součástí.
Během provozu motoru musí být pohyblivé součásti správně promazány.
Co to znamená správně promazané?
Aby bylo zajištěno správné promazání, musí být olejový film dokonale vyplněn všechny mezery mezi pohyblivými součástmi motoru.
K tomu účelu musí být olej pumpován do těchto míst pod odpovídajícím tlakem.
Stejně důležitá jako správná tlaková hodnota je správná kvalita (viskozita) motorového oleje.
Motory se zadírají kvůli:
U starších motorů bylo příliš nízké tlakové číslo motorového oleje způsobeno obecným opotřebením motoru.
U vozů značky Volkswagen a Audi se třetí generací motorů 3,0 TDI (EA897evo) byl tlak oleje dále snížen díky systému proměnné výkonnosti olejové pumpy.
Snížení tlaku oleje při nízkých otáčkách motoru mělo vést ke snížení spotřeby energie potřebné k vytvoření tohoto tlaku. Způsobem, jak snížit potřebný výkon k pohonu olejového čerpadla, je použití čerpadla s regulovaným výkonem řízeným počítačem motoru.
Méně spotřebované energie olejového čerpadla mělo vést ke zlepšení emisí výfukových plynů.
Tento patent byl zaveden za účelem splnění emisních požadavků dle normy EURO 6.
Funguje to takto: řídící počítač motoru přijímá údaje z tlakového senzoru oleje a poté ovládá elektromagnetický ventil tak, aby dosáhl požadovaných hodnot, tj. zapsaných v části programu (mapě), která určuje hodnoty tlaku oleje v závislosti na otáčkách motoru a teplotě.
Do našeho servisu přicházejí Audi a Volkswagenu 3,0 TDI, vybavené čerpadlem oleje s variabilní výkonem, u nichž se motory zatarly při ujetí několika desítek tisíc kilometrů!
Zvýšte tlak oleje dříve, než se motor zatará.
Úprava nastavení tlaku oleje pomůže prodloužit životnost vašeho motoru.
Takovou korekci v nastavení řídicí jednotky motoru provádíme na počkání (asi půl hodiny).
Viskozitní koeficient je nejdůležitějším parametrem motorového oleje. Příliš vysoká viskozita oleje mu brání proniknout do všech částí motoru, které vyžadují mazání; příliš nízká viskozita vede k úniku oleje a poklesu tlaku v systému. V obou situacích hrozí rychlejší opotřebení motorových součástí nebo jejich úplné zatarání.
S časem používaný olej ztrácí své vlastnosti a znehodnocuje se.
Na rychlý úbytek vlastností motorového oleje jsou nejvíce vystaveni řidiči jezdící po městě. To je především způsobeno častým akcelerováním a brzděním a častými starty motoru. Řidič, který používá vozidlo v takovém režimu, by se měl zvlášť starat o pravidelnou výměnu oleje, protože riziko poškození motoru je v tomto případě značně vyšší.
Pamatujte na výměnu oleje a pravidelné sledování jeho správné úrovně.
Palivo se může objevit v motorovém oleji ve dvou situacích.
Příliš časté vypalování pevných částic je příčinou zředění oleje palivem.
Jak je to možné? Proč se to děje?
Když elektronický systém zjistí zanesení filtru, spustí se proces vypalování sazí. Řídící počítač vstřikování paliva pak dodává větší dávku paliva, což zvyšuje teplotu v filtru, aby se spálily saze. Během vypalování nadbytečné palivo z prostoru spalování proniká do oleje.
Pokud není DPF ucpaný a používáme vozidlo na dlouhé trasy, vypalování sazí se stává jednou za 500 až 1000 km, množství paliva, které se dostane do oleje, je zanedbatelné a odpaří se.
Horší je to, pokud používáme vozidlo ve městě, na krátkých vzdálenostech. V tom případě se DPF rychleji zanáší, což vyžaduje časté vypalování sazí. Navíc pokud je proces vypalování přerušen, řídící jednotka opakovaně zkouší vypalování častěji. V takovém případě se do oleje dostává natolik mnoho paliva, že ztrácí své mazací vlastnosti, což vede k zatížení motoru.
Takový filtr je třeba vyměnit nebo vyčistit.
DPF pro 3,0 TDI je podle modelu vozidla od 116 171 do 140 347 Kč.
Službu provádíme pomocí profesionálního zařízení švýcarské firmy FFSolution.
Regenerace obnovuje účinnost filtrů DPF na 98 % a katalyzátorů na 100 %.
Pokud dojde k zředění motorového oleje palivem, taková směs nezajistí správné mazání motoru a dojde k jeho zvýšenému opotřebení.
Nefunkční vstřiky, které dodávají nesprávnou dávku nebo špatně rozprašují palivo, mohou vést k poškození motoru.
Proto při každé opravě nebo výměně motoru provedeme testování vašich vstřiků na profesionálním testovacím stole.
Pokud vaše vstřiky projdou testy úspěšně, tj. budou mít pozitivní výsledek, vytvoříme pro ně nové kódy a bude možné je namontovat do opraveného nebo nového motoru.
V našem servisu máme profesionálně vybavenou dílnu pro regeneraci prvků systému vstřikování commonrail. Testujeme a regenerujeme vstřiky a palivové čerpadla.
Máte otázky ohledně výměny nebo opravy motoru?
Pomůžeme vám rozhodnout
ul. Kolonia 19
43-430 Skoczów
Polsko 15 km od českých hranic.