Zadřený motor CRT

Zatarty wał korbowy z silnika CRT

Co znamená zadření motoru?

Zadření je problém, který může postihnout téměř každý motor - i ty s nízkým počtem najetých kilometrů které běží téměř do poslední chvíle. Zadření může postihnout všechny pohyblivé, vzájemně se kryjící součásti motoru, ale u motorů VW Audi 3.0 TDI se obvykle zadírá kliková hřídel.

Pokud motor běží správně, znamená to že jsou vzájemně se kryjící pohyblivé součásti dostatečně mazány, např. pístní kroužek není v přímém kontaktu se stěnou válce, kliková hřídel není v kontaktu s pánví atd. Mezi jednotlivými součástmi je tenký film maziva.

Pokud však tato vrstva zmizí a díly se dostanou do vzájemného kontaktu bez dostatečného množství maziva, i minimální mikroskopické nerovnosti způsobí, že se tření dramaticky zvýší, což má za následek, že se většina mechanické energie (až 95 %) přemění na teplo. To se pak označuje jako suché tření.

V případě, že se takový problém vyskytne, obvykle dochází k jeho rychlému zhoršení. Čím více se o sebe díly třou, tím více se rozpínají (v důsledku tepla), čímž se zvyšuje tlak a vytlačuje se zbytek olejové vrstvy.

I kdyby byl nedostatek mazání dočasný, jakmile se součásti prudce zahřejí, olej již nemusí být schopen zvládnout snížit tření mezi nimi. V extrémních případech může dojít k takovému zahřátí, že se motor nakonec zastaví v důsledku roztavení součástí klikového mechanismu v jeden celek.

Zadřený motor lze po ochlazení nastartovat, ale již nikdy nebude schopný normálního provozu a každé další nastartování způsobí ještě větší poškození jeho součástí.

Příčiny zadření motoru

zadření klikového hřídele

Proč se CRT motory zadírají?

Když je motor v provozu, musí být styčné části motoru správně promazané.

Jak zajistit správné mazání?

Aby bylo zajištěno správné mazání, musí motorový olej důkladně vyplnit všechny mezery mezi styčnými pohyblivými součástmi motoru. Za tímto účelem by měl být olej do těchto míst vháněn pod správným tlakem. Stejně důležitá jako správný tlak je i správná vazkost (viskozita) motorového oleje.

Motory se zadírají v důsledku:

  • nedostatečného tlaku motorového oleje
  • špatné kvality maziva

U starších motorů byl příliš nízký tlak oleje způsobený celkovým opotřebením motoru. U vozů Volkswagen a Audi s motory 3.0 TDI třetí generace (EA897evo) byl tlak oleje dále snížen, a to díky mazacímu systému s proměnným výkonem olejového čerpadla.

Nízký tlak oleje

Řízení tlaku oleje

Jaký je účel snížení tlaku oleje?

Snížení tlaku oleje při nízkých otáčkách motoru mělo za cíl snížit energii potřebnou k vytvoření tohoto tlaku. Způsob, jak snížit energii potřebnou k pohonu olejového čerpadla, spočívá v použití čerpadla s regulovatelným výkonem, řízeného počítačem motoru.

Menší spotřeba energie olejového čerpadla by se měla projevit ve zlepšení emisí výfukových plynů. Celý tento proces byl zaveden za účelem splnění požadavků na emise výfukových plynů EURO 6.

Funguje to takto: počítač řídící provoz motoru přijímá údaje ze snímače měřícího tlak oleje a poté ovládá elektroventil tak, aby dosáhl hodnot uložených v mapě, která určuje tlak oleje v závislosti na jeho teplotě a otáčkách motoru.

Příliš nízký tlak oleje vede k poškození motoru a turbodmychadla.

Na opravu dostáváme vozy Volkswagen a Audi 3.0 TDI vybavené olejovým čerpadlem s proměnným výkonem, u kterých se motory zadřely již po několika desítkách tisíc kilometrů!

Zvyšte tlak oleje dříve, než dojde k poruše.

Úprava nastavení tlaku oleje pomůže prodloužit životnost vašeho motoru.

Zvýšení tlaku oleje se provádí na místě a trvá přibližně půl hodiny.

Špatná kvalita oleje

Význam viskozity oleje

Viskozitní index je nejdůležitějším parametrem motorového oleje. Příliš vysoká viskozita oleje brání tomu, aby se dostal ke všem součástem motoru, které potřebují mazání; příliš nízká viskozita vede k odkapávání oleje a poklesu tlaku v systému. V obou případech hrozí zrychlené opotřebení součástí motoru nebo jejich úplné zadření.

Proč olej mění svou viskozitu?

Postupem času se olej opotřebovává a jeho vlastnosti se mění.

Motoristé jezdící po městě jsou nejvíce vystaveni rychlé degradaci oleje. Důvodem je především časté zrychlování, brzdění a časté startování motoru. Řidiči, kteří vozidlo používají tímto způsobem, by měli dbát na pravidelnou výměnu oleje, protože riziko poškození motoru je v takových případech mnohem vyšší.

U vozů s filtrem pevných částic (DPF) může dojít ke zvýšení hladiny motorového oleje. Dochází k tomu zejména tehdy, když je filtr často vypalován, ale proces není dokončen.

Nezapomeňte olej pravidelně měnit a sledovat správnou hladinu oleje.

Zvýšená hladina oleje znamená, že se do oleje dostalo nespálené palivo. Takto zředěný olej již nemá vlastnosti, které měl na začátku. Palivo se může v motorovém oleji objevit ze dvou příčin:

  • v důsledku příliš častého vypalování filtru pevných částic
  • v důsledku vadných (netěsných) vstřikovačů paliva

Ucpaný DPF

DPF filtr s katalyzátorem

Při příliš častém vypalování filtru pevných částic dochází k ředění oleje palivem. Jak je to možné? Proč k tomu dochází?

Jak je to možné? Proč se to děje?

DPF je filtr, který zachycuje částice z výfukových plynů vypouštěných vozidlem. Když elektronický systém zjistí, že je filtr plný, spustí proces spalování sazí. Řídicí počítač vstřikování paliva pak vstříkne více paliva, čímž se zvýší teplota ve filtru a saze se spálí. Během spalování se přebytečné palivo ze spalovacího prostoru dostává do oleje.

Pokud není filtr DPF zanesen a s vozidlem jezdíme dlouhé trasy, dochází k vyhoření sazí jednou za 500 až 1 000 km. Množství paliva, které se dostane do oleje, je zanedbatelné a odpaří se.

Pokud ale používáme vozidlo ve městě, na krátké trasy, tak se filtr DPF plní mnohem rychleji, což vede k časté potřebě vypalování sazí. V případě, že je proces vypalování přerušen, řídicí jednotka častěji opakuje pokusy o vypálení. V takovém případě se do oleje dostane tolik paliva, že ztratí své mazací vlastnosti, což vede k zadření motoru.

DPF filtr, který nebyl dlouhou dobu vypálen, je natolik zanesený, že vypálení již není možné.

Takový filtr je třeba vyměnit nebo vyčistit.

Cena DPF filtru pro 3.0 TDI se pohybuje v rozmezí 116 171 do 140 347 Kč v závislosti na modelu vozidla.

V našem servisu nabízíme opravu tohoto typu za 2900 Kč.

Službu provádíme profesionálním strojem švýcarské firmy FFSolution.

Oprava obnoví účinnost filtrů DPF na 98 % a katalyzátorů na 100 %.

Nefunkční vstřikovače

03L130277C

Vadné vstřikovače mohou způsobit pronikání paliva do motorového oleje. V případě naředění motorového oleje palivem, tato směs nezajistí správné mazání motoru a vede ke zrychlenému opotřebení motoru.

Přítomnost paliva v motorovém oleji je velmi častou příčinou zadření motoru.

Nekompatibilní vstřikovače, které dávkují nesprávné množství, nebo vstřikovače, které nevstřikují správně, mohou vést ke zničení motoru.

Proto při každé opravě nebo výměně motoru testujeme vstřikovače na profesionální zkušební stolici.

Pokud jsou vaše vstřikovače v pořádku - tj. projdou testem, vygenerujeme pro ně nové kódy a mohou být při opravě namontovány nebo nového motoru.

V našem autoservisu máme profesionálně vybavenou dílnu pro obnovu součástí palivového systému commonrail. Testujeme a opravujeme vstřikovače a palivová čerpadla.

Poznejte nás lépe

Baner VAG-EXPERT

Navíc nabízíme:

Přepravu vozidla

Váš vůz odvezeme k opravě z jakéhokoli místa v Polsku a Evropě.

Náhradní vozidlo

Na celou dobu opravy vašeho vozidla od nás obdržíte náhradní vůz.

Kontaktujte nás

Poradce VAG-EXPERT

Máte otázky ohledně výměny nebo opravy motoru?

Pomůžeme vám s rozhodnutím

08:00-18:00
VAG-EXPERT

ul. Kolonia 19

43-430 Skoczów

Polsko, 15 km od českých hranic.

Tuto stránku vytvořil a vlastní: