Pokud motor běží správně, znamená to že jsou vzájemně se kryjící pohyblivé součásti dostatečně mazány, např. pístní kroužek není v přímém kontaktu se stěnou válce, kliková hřídel není v kontaktu s pánví atd. Mezi jednotlivými součástmi je tenký film maziva.
Pokud však tato vrstva zmizí a díly se dostanou do vzájemného kontaktu bez dostatečného množství maziva, i minimální mikroskopické nerovnosti způsobí, že se tření dramaticky zvýší, což má za následek, že se většina mechanické energie (až 95 %) přemění na teplo. To se pak označuje jako suché tření.
V případě, že se takový problém vyskytne, obvykle dochází k jeho rychlému zhoršení. Čím více se o sebe díly třou, tím více se rozpínají (v důsledku tepla), čímž se zvyšuje tlak a vytlačuje se zbytek olejové vrstvy.
I kdyby byl nedostatek mazání dočasný, jakmile se součásti prudce zahřejí, olej již nemusí být schopen zvládnout snížit tření mezi nimi. V extrémních případech může dojít k takovému zahřátí, že se motor nakonec zastaví v důsledku roztavení součástí klikového mechanismu v jeden celek.
Zadřený motor lze po ochlazení nastartovat, ale již nikdy nebude schopný normálního provozu a každé další nastartování způsobí ještě větší poškození jeho součástí.
Když je motor v provozu, musí být styčné části motoru správně promazané.
Jak zajistit správné mazání?
Aby bylo zajištěno správné mazání, musí motorový olej důkladně vyplnit všechny mezery mezi styčnými pohyblivými součástmi motoru. Za tímto účelem by měl být olej do těchto míst vháněn pod správným tlakem. Stejně důležitá jako správný tlak je i správná vazkost (viskozita) motorového oleje.
Motory se zadírají v důsledku:
U starších motorů byl příliš nízký tlak oleje způsobený celkovým opotřebením motoru. U vozů Volkswagen a Audi s motory 3.0 TDI třetí generace (EA897evo) byl tlak oleje dále snížen, a to díky mazacímu systému s proměnným výkonem olejového čerpadla.
Snížení tlaku oleje při nízkých otáčkách motoru mělo za cíl snížit energii potřebnou k vytvoření tohoto tlaku. Způsob, jak snížit energii potřebnou k pohonu olejového čerpadla, spočívá v použití čerpadla s regulovatelným výkonem, řízeného počítačem motoru.
Menší spotřeba energie olejového čerpadla by se měla projevit ve zlepšení emisí výfukových plynů. Celý tento proces byl zaveden za účelem splnění požadavků na emise výfukových plynů EURO 6.
Funguje to takto: počítač řídící provoz motoru přijímá údaje ze snímače měřícího tlak oleje a poté ovládá elektroventil tak, aby dosáhl hodnot uložených v mapě, která určuje tlak oleje v závislosti na jeho teplotě a otáčkách motoru.
Na opravu dostáváme vozy Volkswagen a Audi 3.0 TDI vybavené olejovým čerpadlem s proměnným výkonem, u kterých se motory zadřely již po několika desítkách tisíc kilometrů!
Zvyšte tlak oleje dříve, než dojde k poruše.
Úprava nastavení tlaku oleje pomůže prodloužit životnost vašeho motoru.
Zvýšení tlaku oleje se provádí na místě a trvá přibližně půl hodiny.
Viskozitní index je nejdůležitějším parametrem motorového oleje. Příliš vysoká viskozita oleje brání tomu, aby se dostal ke všem součástem motoru, které potřebují mazání; příliš nízká viskozita vede k odkapávání oleje a poklesu tlaku v systému. V obou případech hrozí zrychlené opotřebení součástí motoru nebo jejich úplné zadření.
Postupem času se olej opotřebovává a jeho vlastnosti se mění.
Motoristé jezdící po městě jsou nejvíce vystaveni rychlé degradaci oleje. Důvodem je především časté zrychlování, brzdění a časté startování motoru. Řidiči, kteří vozidlo používají tímto způsobem, by měli dbát na pravidelnou výměnu oleje, protože riziko poškození motoru je v takových případech mnohem vyšší.
Nezapomeňte olej pravidelně měnit a sledovat správnou hladinu oleje.
Při příliš častém vypalování filtru pevných částic dochází k ředění oleje palivem. Jak je to možné? Proč k tomu dochází?
Jak je to možné? Proč se to děje?
Pokud není filtr DPF zanesen a s vozidlem jezdíme dlouhé trasy, dochází k vyhoření sazí jednou za 500 až 1 000 km. Množství paliva, které se dostane do oleje, je zanedbatelné a odpaří se.
Pokud ale používáme vozidlo ve městě, na krátké trasy, tak se filtr DPF plní mnohem rychleji, což vede k časté potřebě vypalování sazí. V případě, že je proces vypalování přerušen, řídicí jednotka častěji opakuje pokusy o vypálení. V takovém případě se do oleje dostane tolik paliva, že ztratí své mazací vlastnosti, což vede k zadření motoru.
Takový filtr je třeba vyměnit nebo vyčistit.
Cena DPF filtru pro 3.0 TDI se pohybuje v rozmezí 116 171 do 140 347 Kč v závislosti na modelu vozidla.
Službu provádíme profesionálním strojem švýcarské firmy FFSolution.
Oprava obnoví účinnost filtrů DPF na 98 % a katalyzátorů na 100 %.
Nekompatibilní vstřikovače, které dávkují nesprávné množství, nebo vstřikovače, které nevstřikují správně, mohou vést ke zničení motoru.
Proto při každé opravě nebo výměně motoru testujeme vstřikovače na profesionální zkušební stolici.
Pokud jsou vaše vstřikovače v pořádku - tj. projdou testem, vygenerujeme pro ně nové kódy a mohou být při opravě namontovány nebo nového motoru.
V našem autoservisu máme profesionálně vybavenou dílnu pro obnovu součástí palivového systému commonrail. Testujeme a opravujeme vstřikovače a palivová čerpadla.
Máte otázky ohledně výměny nebo opravy motoru?
Pomůžeme vám s rozhodnutím
ul. Kolonia 19
43-430 Skoczów
Polsko, 15 km od českých hranic.